معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان خبر داد
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی با اشاره به سهم 2.8 درصدی دانشبنیانها از تولید ناخالص داخلی از هدفگذاری برای افزایش این سهم به هفت درصد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزالهای دانشبنیان با اشاره به سیر تحولات زیستبوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان طی سه دوره گذشته گفت: اگر بخواهیم تحولات زیستبوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان کشور را درک کنیم، میتوانیم مسیر طی شده را به سه دوره قبلی و دوره چهارم که در آن قرار داریم، تقسیم بندی کنیم. دوره نخست که از دهه ۷۰ آغاز شد و تا سال 80 ادامه داشت در واقع دهه توسعه گسترش آموزش عالی در کشور بود و دهه ۸۰ دهه پژوهش و در دهه ۹۰ تا سال 1400 دهه توسعه شرکتهای بنیان بود و دوره چهارم که در آن قرار داریم، دوره توسعه اقتصاد دانشبنیان است.
وی افزود: بعد از شکل گیری دانشبنیانها نیاز بود که تاثیر اقتصادی این حوزه در بخش اقتصاد کشور آن هم بر اساس قانون جهش دانشبنیان مشخص شود.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه تابستان گذشته یک دسته بندی جدید با مبنای اقتصادی در حوزه مجموعههای دانشبنیان انجام شد، افزود: براساس این دسته بندی شرکتهای دانشبنیان کوچکتر که فروش سالانه زیر پنج میلیارد باشند دانشبنیان نوپا محسوب میشوند که اکنون ۶۷ درصد از کل دانشبنیانها را شکل میدهند.
وی گفت: دسته بعدی یا بخشی از کار آنها دانشبنیانها است که ۲۴ درصد دانشبنیانها را شکل میدهند که در دسته شرکتهای نوآور جای گرفتهاند. دسته سومی متشکل از شرکتهای بزرگ دانشبنیان هستند که ۹ درصد دانشبنیانها را شامل میشوند.
اسدی فرد افزود: اکنون سهم دانشبنیانها در اقتصاد کشور ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی است و هدفگذاری شده است که این میزان به هفت درصد ارتقا پیدا کند.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه هفته گذشته ۱۰ هزارمین شرکت دانشبنیان ثبت شد، تصریح کرد: فروش کل دانشبنیانها بر اساس اظهارنامه ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان، درباره ماهیت و ساختار شرکتهای غزال دانشبنیان گفت: اصطلاح غزال برای شرکتهایی به کار میرود که در یک دوره معین، به صورت مدام نرخ رشد بالایی دارند. تکشاخ به شرکتهایی گفته میشود که ارزش آنها به یک میلیارد دلار یا بیشتر رسیده است.
وی درباره اهمیت و نقش شرکتهای غزال در اقتصاد کشور توضیح داد: این دست شرکتها، نقشی اثرگذار را در توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل فناورانه، بازده سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقهای ایفا میکنند و اگر دوسوم شرکتها کوچک ومتوسط باشند تنها پنج درصد از آنها غزال هستند.
از یک سال پیش برنامهای آغاز شد که براساس آن شرکتهایی که از حدی بزرگتر شوند در قالب یک باشگاه از حمایتهایی برخوردار خواهند شد. شرکتهایی به این باشگاه وارد شدند که فروش کل آنها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان است و البته حداقل ۲۵ درصد فروش آنها مربوط به تولیدات و خدمات دانشبنیان است، حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و یک میلیون دلار صادرات دارند.
اسدی فرد همچنین با بیان اینکه بخش عمده فروش شرکتهای غزال، محصول دانشبنیان بوده است، افزود: غزال دانشبنیان باید متوسط رشد سالیانه 50 درصد در پنج سال اخیر داشته باشند. استمرار فروش دانشبنیان طی این 5 سال به میزان حداقل 30 درصد از کل فروش و رشد سالیانه 20 درصد در ایجاد اشتغال، متوسط رشد صادرات سالیانه پنج درصد و ثبت صادرات پنج میلیون دلاری از دیگر شرایط این شرکتهاست.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه اکنون ۱.۷ درصد از کل شرکتهای دانشبنیان از شرایط ورود به باشگاه غزالهای دانشبنیان برخوردارند، افزود: این مجموعههای فناور ۴۹ درصد از سهم فروش کل و همچنین فروش محصولات دانشبنیان را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: بر این اساس یک برنامه حمایتی ویژه برای تحقق برنامه رشد با همکاری نهادهای حمایتی به صورت اختصاصی طراحی و اجرایی میشود.