سه‌شنبه، ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:00:24

در دانشگاه تبریز صورت گرفت

آغاز بکار نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته
آغاز بکار نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته

نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای ترکیه و عراق در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این دانشگاه در حوزه‌های مختلف گفت: دانشگاه تبریز با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های که در بخش‌های مختلف دارد، بعد از دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های بزرگ و تاثیرگذار ایران در شمالغرب کشور، منطقه و جهان است.

وی افزود: بر اساس نظام‌های رتبه بندی معتبر مختلف دنیا، دانشگاه تبریز در سال‌های اخیر رشد و جهش تولید علم و فناوری قابل توجهی داشته است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس رتبه‌بندی‌های شانگهای، تایمز و کیو اس این دانشگاه جهش علمی خوبی در سال‌های اخیر داشته است، خاطر نشان کرد: بر اساس تازه ترین رتبه بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵، برای اولین بار توانسته در این رتبه بندی حضور یافته و جایگاه ۵۵۲ جهانی را کسب نماید و صعود و بهبود ۲۰۰ رتبه‌ای در حوزه پژوهش بر اساس نظام رتبه بندی شانگهای و صعود 100 پله ای بر اساس تازه ترین رتبه بندی تایمز از دیگر افتخارات و دستاوردهای علمی و آموزشی این دانشگاه است.

دکتر نصراله زاده در ادامه یادآور شد: این دانشگاه در حال حاضر با داشتن حدود 24 هزار نفر دانشجو که از این تعداد 2100 نفر دانشجوی خارجی است، 800 نفر هیات علمی، 20 دانشکده، چندین دانشکده اقماری، دو پردیس و چندین مرکز علمی و پژوهشکده به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران است.

برگزاری کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته گامی موثر در راستای تبادل علم و اندیشه و انتقال تجربه

رئیس دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود برگزاری چنین کنفرانس بین المللی مهندسی را با حضور اساتید و محققانی از کشورهای منطقه و همسایه را گامی موثر بر توسعه دیپلماسی علمی بیان کرد و خاطر نشان کرد: امروزه در دنیا با مشکلات و چالش‌های متعددی در حوزه‌های تغییرات اقلیمی، محیط زیست و آب و هوایی روبرو هستیم که با برگزاری چنین کنفرانس‌های بین‌المللی در حوزه مهندسی پیشرفته می‌توان با تبادل علم و اندیشه و انتقال تجربه گام‌های موثری برای حل این چالش‌ها و مشکلات جوامع برداشت.

داده‌های جغرافیایی نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری‌های سطوح مختلف مدیریتی دارند

دکتر امیر مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح دیگر سخنران آیین افتتاحیه کنفرانس درباره حکمرانی حکمیمانه مبتنی بر زیر ساخت اطلاعات جغرافیایی مطالبی را ارایه نمود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در ابتدا با بیان اینکه داده‌های جغرافیایی نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری‌های سطوح مختلف مدیریتی دارند، یادآور شد: توسعه پایدار بدون داده‌های جغرافیایی دقیق، صحیح و فراگیر میسر نمی شود.

وی افزود: توسعه زیر ساخت‌ها، سکونت‌گاه‌ها، تحلیل تحولات اجتماعی و برهم کنش پدیده‌های گوناگون فضای جغرافیایی بر یکدیگر تنها با داشتن پایگاه داده یکپارچه از عوارض گوناگون جغرافیایی امکان پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به زیست بوم اطلاعات جغرافیایی گفت: همه دستگاه‌های دولتی، نیروهای مسلح و بسیاری از صنایع بخش خصوصی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به علاوه بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی موجودیت‌های زیست بوم اطلاعات جغرافیای هستند.

به گفته وی تولید‌کنندگان داده‌های جغرافیایی، بهره‌برداران داده‌ها، سرویس‌دهنده‌ها و در نهایت مردم از کارگزاران مهم در این زیست بوم هستند که هر کدام نقشی در فرآیند زنجیره ارزش داده مکانی به اطلاعات، دانش و در نهایت خرد یا فهم جغرافیایی دارند.

دکتر فخری در ادامه با تاکید بر اینکه تلفیق داده‌های جغرافیایی و غیر مکانی و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر مکان نیازمند اثر بخش هر یک از اعضا و موجودیت‌های این زیست بوم می‌باشد، اظهار داشت: رویکرد مشارکتی، تعامل به اشتراک‌گذاری داده‌ها، تجربه‌ها میان دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و بخش خصوصی می‌تواند تضمین کننده بقا و اعتلای این زیست بوم باشد. زیست بوم اطلاعات جغرافیایی با توجه به تغییر سریع فناوری‌ها، بازیگران و ذینفعان جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید خودش را با تغییرات هماهنگ نماید.

به گفته وی درک صحیح از مشکلات، نیازها ظرفیت‌های تولید داده و اطلاعات، خدمات، زیر ساخت‌های موجود آشنایی و اشتیاق تصمیم‌گیرندگان به بهره برداری از فناوری اطلاعات جغرافیایی در تصمیم‌گیری، تعیین کننده سطح حکیمانه بودن حکمرانی است.

وی با بیان اینکه بر پایه اقبال سطوح مختلف تصمیم گیرندگان از بهره برداری از فناوری اطلاعات جغرافیایی هم فناوری اطلاعات جغرافیایی توسعه پیدا می‌کند و هم توسعه پایدار فراهم می‌شود، خاطر نشان کرد: زیست بوم فناوری اطلاعات جغرافیایی تأثیر پذیر از فناوری‌های سایبر، الکترونیک، رایانه، هوش مصنوعی، رایانش ابری و رباتیک است.

به گفته وی تولید سنجنده‌ها با ظرفیت داده برداری در بخش‌های مختلف طیف الکترو مغناطیس، تولید سکوی پایدار و قابل کنترل امکان غلبه بر بسیاری از چالش‌های موجود را فراهم نموده است.

وی افزود: توسعه کاربردهای اطلاعات جغرافیایی در حوزه‌های کشاورزی، زیر ساخت و عمرانی، انتقال انرژی، شهری، مدیریت زمین، ایمنی و امنیت عمومی، آماد و پشتیبانی، معدن و خودکار سازی رانندگی بسیار موثر و تعیین کننده است.

دکتر فخری، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آینده زیست بوم اطلاعات جغرافیایی گفت: سنجنده‌های کوچکتر با قابلیت‌های بیشتر، فراگیر دو قلوی دیجیتال و متاورس هم‌راستا با انقلاب صنعتی چهارم، افزایش قدرت تفکیک، حجم، سرعت داده برداری، یکپارچگی و توانمندی سیاست‌گذاری‌ها و انطباق با سیاست‌های جهانی، تحول محیط کسب و کاری، بهبود سرویس و راه حل‌های مبتنی بر مکان، حرفه‌ای‌تر شدن متخصصین اطلاعات جغرافیایی، ورود بیشتر کاربران غیر حرفه‌ای، تجهیزات هوشمند، خودران‌ها، بدون سرنشین، رباتیک، انطباق و سازگاری فناوری اطلاعات جغرافیایی با نوآوری‌های سایر حوزه‌های فناوری، تأکید بر تولید استاندارد و تعامل‌پذیری داده‌ها و نقش رهبری مؤثر دستگاه‌های حاکمیتی است.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در خاتمه با اشاره به نقش سازمان جغرافیایی در زیست بوم اطلاعات جغرافیایی افزود: حمایت از تحقیقات و پژوهش‌ها (بنیادی، توسعه‌ای، کاربردی)، بومی سازی تجهیزات، هماهنگ نمودن ظرفیت‌های کشور (دستگاه‌های دولتی، بهره برداران، شرکت‌های خصوصی)، همکاری برای تولید استانداردهای محصولی، نهادی و فرایندی و ارائه سرویس و خدمات مبتنی بر اطلاعات مکانی به سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور از جمله اقدامات این سازمان بوده است.

باید در مسیر مرجعیت علمی حرکت کنیم

دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و رئیس نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته نیز در این کنفرانس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره تولید علم و اهمیت پژوهش گفت: رهبر معظم انقلاب بر دو وظیفه و رسالت مهم را برای حوزه پژوهش تاکید دارند، یکی اینکه باید در مسیر مرجعیت علمی حرکت کنیم و دیگر اینکه با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها برای حل مسایل و نیاز کشور تلاش کنیم.

وی افزود: کنفرانس بین‌المللی مهندسی پیشرفته با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای همسایه در دانشگاه تبریز نیز در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

رئیس نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه اساتید، محققان و دانشجویان سرمایه‌های ارزشمند کشورمان هستند، اظهار داشت: صنعتگران و دیگر تولیدکنندگان باید از این سرمایه‌ها برای رشد و پیشرفت خود و کشورمان بهره مند شوند.

برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته با همکاری دانشگاه مرسین ترکیه

دکتر صدرا کریم زاده، دبیر علمی نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته با اشاره به اینکه این کنفرانس با همکاری دانشگاه مرسین ترکیه برگزار می‌شود، گفت:تعداد 350 مقاله در شش رشته تخصصی به دبیرخانه این کنفرانس رسیده که از این تعداد 270 مقاله پذیرفته شده که در طول دو روز برگزاری این کنفرانس به صورت مجازی و حضوری ارایه می‌شود.

کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته یک کنفرانس معتبر جهانی

دکتر خلیل ولیزاده کامران، دبیر اجرایی این کنفرانس هم در این کنفرانس با ارایه گزارشی از روند برگزاری آن گفت: کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته یک کنفرانس بین المللی معتبر در سطح جهانی است که پیش از این کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته در کشورهای ترکیه، آذربایجان، پاکستان و هند برگزار شده بود.

به گفته وی نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی پیشرفته با حضور 14 نفر از محققانی از کشورهای خارجی(4 نفر از کشور ترکیه و 10 نفر از کشور عراق) برگزار می‌شود.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست