در دانشگاه تبریز صورت گرفت

رونمایی از پوستر همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س)
رونمایی از پوستر همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س)

در مراسمی از پوستر همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س) در دانشگاه تبریز رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، این آیین با حضور رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از اساتید دانشگاه و حوزه در تالار کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز رونمایی شد.

دکتر محمد علی پرغو، دبیر علمی و رئیس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز در ابتدای این مراسم با ارایه گزارش مقدماتی و مراحل برنامه ریزی روند برگزاری همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س) در این دانشگاه گفت: با تصویب عنوان و برگزاری این همایش در سال 1402 از سوی هیئت رئیسه دانشگاه، با تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی همایش آغاز شد.

وی در ادامه افزود: با برگزاری سه و چهار جلسه تعریف محورهای اصلی و موضوعی همایش با حضور اساتید دانشگاه و حوزه نهایی شد و در نهایت طراحی و آماده سازی پوستر هم توسط کارشناسان به سرانجام رسید که امروز از آن رونمایی می‌شود.

دکتر پرغو، زمان برگزاری همایش را 11 دی ماه سال جاری و همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) عنوان کرد و افزود: مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش 15 مهر و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات هم یک آذرماه امسال خواهد بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به محورهای اصلی این همایش گفت: همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س) در محورهای اصلی (زندگی و افکار سیاسی حضرت زهرا (س)، سیره عملی حضرت زهرا (س) در مقام و جایگاه [نقش] زن، مواضع سیاسی حضرت زهرا (س) در مواجهه با وقایع و بحران‌های زمانه و کتابشناسی و ادبیات تحقیقی در خصوص سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س)) برگزار خواهد شد.

دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس همایش «سنت و سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س)»، برگزاری همایش ملی سنت و سیره سیاسی حضرت زهرا (س) در این دانشگاه را برای تبیین و تشریح حضرت زهرا (س) به عنوان انسان واقعی برای نسل امروز ضروری بیان کرد و گفت: با برگزاری چنین برنامه‌ها و همایش‌های می‌توان بخش مهمی از سنت و سیره و اندیشه‌های ائمه اطهار (علیهم السلام) را تبیین و تشریح کرد.

وی با اشاره به کم توجهی به تبیین اندیشه‌های بزرگان دینی، هدف از برگزاری این همایش را تبیین شخصیت حضرت زهرا (س) به عنوان انسانی کامل بیان کرد، خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش، زمینه را برای افزایش مطالعات در این حوزه فراهم نماید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وقتی نام و یاد حضرت زهرا (س) مطرح می‌شود، همه ماها منقلب می‌شویم و به یاد مظلومیت و فدارکاری‌های این بانوی عالم می‌افتیم، اظهار داشت: با همکاری و مشارکت همه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های متولی باید همایشی در خور شان و جایگاه حضرت زهرا (س) برگزار شود.

دکتر نصراله زاده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جایگاه مهم تعالیم قرآن در برنامه زندگانی افراد، پیامبر اکرم (ص)، ائمه (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان انسان کامل، هدایت کننده‌گان انسان‌ها برشمرد، یادآور شد: احکام الهی در وجود آن‌ها جلوه و ظهور و بروز یافته است و بر این اساس ما انسان‌ها موظف به پیروی از تعالیم آن‌ها هستیم.

وی افزود: برگزاری این همایش در دانشگاه تبریز با حضور علما، اندیشمندان و اساتید برجسته این حوزه، باید فتح بابی برای گشایش و برگزاری سایر همایش‌ها و برنامه‌ها گردد.

رئیس دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: برای اطاعت و پیروی از ائمه اطهار (علیهم السلام)، شناخت مسیر، سنت و سیره ائمه اطهار و پیامبران الهی (علیهم سلام الله) ضروری است.

وی یادآور شد: بهترین ابزار و وسیله برای پیدا کردن مسیر و راه درست زندگی در عصر امروز ، اطاعت و پیروی از سنت و سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) است که گل سرسبد آن حضرت زهرا (س) است.

وی خاطر نشان کرد: هر وقت یاد و نام مبارک حضرت زهرا (س) در زندگی ما انسانها عجین شده باشد، این بانو کمک حال و آفتاب تابان برای شناخت و هدایت گر مسیر درست زندگی ماها است.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: در آموزه‌های دینی و اسلامی ما تاکید شده با تاسی و پیروری از سنت و سیره ائمه اطهار و پیامبران الهی (علیهم سلام الله) است که می‌توان در مسیر درست زندگی قرار گرفت.

وی از همه اساتید دانشگاه و حوزه و دیگر محققان و پژوهشگران این حوزه خواست با ارایه مقالات و مستندات لازم در تبیین سنت و سیره حضرت زهرا (س) گام‌های موثری بردارند.

در پایان مراسم از پوستر و سایت همایش به آدرس اینترنتی http://fatemehzahra.tabrizu.ac.ir رونمایی به عمل آمد.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست