یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - 08:34:16

به میزبانی دانشگاه اصفهان صورت گرفت

برگزاری اولین همایش ملی هوش مصنوعی و صنعت حسابداری
برگزاری اولین همایش ملی هوش مصنوعی و صنعت حسابداری

اولین همایش ملی هوش مصنوعی و صنعت حسابداری در اصفهان با حضور سخنرانانی از دانشگاه‌های مهم کشور همچون دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، دکتر هادی امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در این همایش ملی اظهار کرد: یکی از کلان روندهای مهمی که دنیا به سمت آن حرکت می‌کند، هوش مصنوعی است.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی به همه حوزه‌ها از جمله حسابداری مرتبط است. خوشبختانه گروه حسابداری دانشگاه اصفهان که از استادان زبده و بسیار توانمندی برخوردار است، امروز بخشی از دست آوردهایشان را که در حوزه هوش مصنوعی کار شده را ارائه می‌کنند.

دکتر امیری تصریح کرد: خوشحالم که دانشگاه بزرگ اصفهان میزبان بزرگوارنی است که در حوزه حسابداری صاحب نظر هستند و امیدوارم شاهد این باشیم که در دوره‌های بعدی با موفقیت و تجربیات بیشتری کارها پیش برود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه راهبردی رئیس دانشگاه اصفهان با عنوان دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز درب‌های دانشگاه به روی همه کسانی که در حوزه‌های حسابداری دارای مهارت هستند و به دانشگاه اصفهان کمک می‌کنند که به سمت دانشگاه نسل ۳ و ۴ حرکت نماید، باز است.

دکتر شادمان امینی دبیر کل و عضو هیات مدیره انجمن مدیران مالی اصفهان نیز ضمن برشمردن دلایل توجه به هوش مصنوعی در صنعت حسابداری گفت: نظر به حضور جدی پدیده‌ای به نام هوش مصنوعی در متن تحولات انقلاب پنجم صنعتی و ارتباط این مقوله با صنعت حسابداری به‌عنوان یکی از مولفه‌های پیشبرد توسعه پایدار، هیات مدیره انجمن مدیران مالی اصفهان با همکاری انجمن علمی حسابرسی فناوری اطلاعات ایران و دانشگاه اصفهان، تصمیم گرفتند تا با برگزاری همایش هوش مصنوعی و صنعت حسابداری، به بررسی ویژگی‌ها، روندها و تحولات آتی پیرامون هوش مصنوعی در ارتباط با کل صنعت حسابداری بپردازد.

لازم به یادآوری است، موضوعاتی همچون بقاء حسابداری و هوش مصنوعی، حرفه حسابداری و هوش مصنوعی در دیدگاه دانشگاه و صنعت و دیگر سرفصل‌های مهم پیرامون ویژگی‌ها و روندهای حاکم بر تحولات آتی حوزه هوش مصنوعی در پیوند با صنعت حسابداری در این همایش موردبررسی قرار گرفت.

دکتر ناصر ایزدی نیا مدیر گروه حسابداری دانشگاه اصفهان نیز به تشریح بقاء و حیات حسابداری و چالش هوش مصنوعی پرداخت و تصریح کرد: حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی همواره درگیر تبدیل داده‌ها به اطلاعات بوده است و در انجام این وظیفه ناگزیر به استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای پردازش اطلاعات می‌باشد.

وی افزود: رمز بقاء و ادامه حیات حسابداری در مواجه با محیط در حال تغییر و مواجه با رشد حیرت انگیز تکنولوژی‌های اطلاعاتی، پذیرش و انطباق با این تغییرات و نه مخالفت و رد این تکنولوژی‌های نو می‌باشد و از این امر به پویائی و دینامیک بودن حسابداری تعبیر می‌شود. نکته دوم وحدت فرماندهی و سازماندهی این رشته می‌باشد که توسط محافل حرفه‌ای و نهادهای تدوین کننده استانداردهای حسابداری صورت می‌گیرد و آن انطباق و و پویائی که درمرحله قبل گفته شد لازم است هدایت و سازماندهی می‌شود. از مباحث جدید و مورد توجه در محافل علمی و حرفه‌ای کاربرد هوش مصنوعی در کارهای حسابداری است.

دکتر ایزدی نیا تصریح کرد: کسانیکه به انقلاب صنعتی چهارم معتقدند می‌گویند در این عصر کارخانه‌ها با افزایش اتوماسیون و خودکارسازی و استفاده از ماشین‌های هوشمند حجم زیادی از داده‌های با ارزش را بواسطه اینترنت اشیاء تولید خواهند کرد که کارائی و بهره‌وری را در کل زنجیره ارزش بالا خواهد برد.

در عصر انقلاب صنعتی نسل ۴ تغییر رویکرد کارخانه‌ها از تولید انبوه به سمت تولید انبوه سفارشی شده می‌باشد. اساس تحول در صنعت در این دوره بواسطه بکارگیری چهار تکنولوژی اطلاعات یعنی اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و بلاک چین می‌باشد.

با استفاده از فناوری اطلاعات نسل ۴ مانند هوش مصنوعی و بلاک چین می‌توان امکان تهیه گزارش‌های مالی و غیر مالی سفارشی سازی شده را فراهم نمود و گزارشات مالی را در قالبی پویا و تعاملی متناسب با نیازهای ذینفعان ارائه نمود. این امر گزارشگری مالی را از قالبی سخت و غیر منعطف به یک سیستم منعطف در قرن ۲۱ تبدیل خواهد نمود و امکان انتقال گزارشگری فعلی را از تحلیل تاریخی داده‌ها به تحلیل اینده نگر داده‌ها تبدیل خواهد کرد.

بنابراین بکارگیری هوش مصنوعی در حسابداری باید مدیریت شود و همانگونه که سایر فناوری‌های قبلی مدیریت شد و این مهم وظیفه نهادهای مسئول تدوین استاندارد می‌باشد. باید به پیامدهای اجتماعی و اخلاقی بکارگیری هوش مصنوعی توجه کرد.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها نگران جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان در مشاغل هستند. واقعیت آن است که در کارهای تکراری و ساختاری که فرموله شده‌اند امکان اتوماسیون و استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و این تکنولوژی می‌تواند زمان انسان‌ها را آزاد کند تا آن‌ها به تفکر و طراحی بپردازند. نقش انسان نوآوری و خلاقیت و طراحی است و نه انجام کار تکراری.

دکتر ایزدی نیا یادآور شد: خلاصه آن که علیرغم آن که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین حسابدار در انجام کارهای تکراری باشد اما نباید جایگزین قضاوت و تخصص و تجربه حسابدار شود و حسابدار باید به نواوری و طراحی بپردازد و پاسخگوئی و مسئولیت پذیری همچنان عصاره و جوهره کار حسابدار است.

گفتنی است، این همایش با حضور سخنرانانی از دانشگاه‌های مهم کشور همچون دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری مانند همکاران سیستم، نوزدهم اردیبهشت در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان از ساعت ۱۵ تا ۱۹ برگزار شد.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست