یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - 06:40:32

به میزبانی دانشگاه شهرکرد

اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست برگزار شد
اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست برگزار شد

نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست با حضور دکتر یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد، دکترعلی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان، مهندس غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر سعید یوسف پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و دبیر همایش در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر یاسر پیرعلی درآیین افتتاحیه نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست، تاکید کرد: نتایج برگزاری این همایش‌ها باید برای استان و کشورمان مثمر ثمر باشد و بتوان مشکلات و مسائل را به شکل علمی بر طرف نمود.

رییس دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: این همایش محصول تعامل موثر بین دانشگاه شهرکرد به ویژه دانشکده‌های کشاورزی، منابع طبیعی و دانشکده دامپزشکی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

دکتر یاسر پیرعلی از وجود سازمان عمومی غیردولتی (NGO)در خصوص محیط زیست در دانشگاه خبر داد که تاکنون اقدامات مهم و موثری در راستای حفظ محیط‌زیست از جمله پاکسازی محیط زیست، کاشت نهال وغیره انجام داده‌اند.

رییس دانشگاه شهرکرد افزود: طبق مذاکراتی که با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور انجام پذیرفته، انتظار می‌رود راه اندازی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه باهمکاری اساتید دانشگاه شهرکرد که از جمله الزامات مهم و موثر در انجام طرح‌های کلان پژوهشی است مورد توجه قرار گیرد.

دکتر یاسر پیرعلی ضمن قدردانی از دولت سیزدهم برای توجه ویژه به استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: مجموعه دولت سیزدهم از جمله وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، توجه خوبی در خصوص مساله انتقال آب داشته‌اند و آرامش خوبی در این خصوص حاکم است.

رییس دانشگاه شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری را استان گردشگری عنوان کرد و افزود: با توجه به فرهنگ و طبیعت بکر استان و ظرفیت بالای گردشگری استان که بین دو استان بزرگ صنعتی مثل خوزستان و اصفهان قرار دارد، باید در حفظ و نگهداری این ظرفیت تلاش کرد.

دکتر یاسر پیرعلی ضمن قدردانی از عوامل برگزاری این همایش گفت: دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه شهرکرد راه اندازی خواهد شد و با توجه به سیاست‌ها و دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی به خصوص گروه محیط زیست دانشگاه از دبیرخانه حمایت خواهد کرد.

دکتر علی سلاجقه با اشاره به اهمیت بحث دانش بومی، گفت: سال‌ها در منابع طبیعی به استان‌ها اعلام شد که دانش بومی منابع طبیعی کشور احصا شود، با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر مکتوب شدن دانش بومی محیط زیست تاکید شد که امید است این دانش شروع و پیوندی میان دانش نوین و بومی باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، گفت: اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری اولین دستاورد این نشست بود.

دکتر علی سلاجقه در ادامه افزود: چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های بالای زیستی از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط‌زیست و منابع این حوزه است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور،تصریح کرد: تشکیل دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری، مشارکت‌های مردمی، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های فعال مردمی را فراهم خواهدکرد.

دکتر علی سلاجقه با بیان اینکه حفظ محیط زیست بر عهده همه آحاد جامعه است، افزود: در دولت سیزدهم با مشارکت مردمی بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی خواهند شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه گفت: دانش بومی، امری اکتسابی و ریشه‌داری است و توسعه صنعت بدون توجه به این دانش، توسعه‌ای ناپایدار است، در صورتی می‌توان به توسعه پایدار رسید که به ظرفیت‌های خود نگاه کنیم و تجارت درون‌زای محیط زیست کشور را از طریق دانش بومی سامان دهیم.

دکتر علی سلاجقه گفت: باید دانش بومی در راستای دانش نوین احیاو استفاده شود و چنین همایش‌هایی ادامه‌دار باشد.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اظهار داشت: این شعار کاملا موشکافانه و آینده‌نگرانه انتخاب می‌شود و به عنوان حکم تلقی شده، به طوری که چندین سال مسائل اقتصادی در دستورکار قرار گرفت.

دکتر علی سلاجقه افزود: باید رابطه انسان و محیط زیست یک رابطه دو طرفه و قانون مدارانه تعریف شود و بتوان از ظرفیت سمن‌ها استفاده کرد.

معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور ادامه داد: تا هفته آینده نگاشت اولیه در خصوص ساز و کار مردم در بحث محیط زیست تقدیم دولت می‌شود، از طرفی اتصال تولید کشور به توسعه پایدار و ضوابط استقرار محیط زیستی را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم.

دکتر علی سلاجقه در ادامه گفت: محیط زیست به عنوان بخش زیرساختی در کشور مطرح بوده تا جهش تولید به نحو مطلوب انجام شود، از طرفی رشد اقتصادی دولت در سال گذشته ۵.۴ درصد و حتی به ۷.۸ درصد رسید، به طوری که ایران در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه از لحاظ جهش و رشد اقتصادی رشد مناسبی داشته است، قطعا اطمینان داشته باشید مباحث اقتصادی از سوی دولت به نحو مطلوب مدیریت و هر چه سریع‌تر مسائل اقتصادی روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد.

حجت الاسلام محمد علی نکونام از انتخاب چهارمحال و بختیاری برای برگزاری نخستین همایش دانش سنتی محیط زیست در کشور قدردانی کرد و گفت: محیط زیست، موضوعی مهم و قابل توجه برای بشریت و کل موجودات عالم است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: خداوند انسان را اشرف مخلوقات دانسته و برای جایگاه انسان کرامت ویژه‌ای قائل شده است و انسان‌ها باید توجه کافی به محیط زیست داشته باشند.

حجت الاسلام محمد علی نکونام، محیط زیست را جزو حقوق انسان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولان مراقب باشند که حقوق بندگان که محیط زیست و سلامت آن نیز جزئی از این حقوق است، ضایع نشود و همه جانبه از آن محافظت شود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: خداوند همه چیز را به بهترین نحو در اختیار انسان‌ها قرار داده است و نباید این زیبایی‌ها که در دست مردم و مسئولان هستند، تبدیل به زشتی شوند.

حجت الاسلام محمد علی نکونام، چهارمحال و بختیاری را استانی با منابع طبیعی و زیبا نام برد و عنوان کرد: حفر تونل‌ها بدون توجه به پیامدهای محیط زیستی، در معرض خطر قرار دارد و ممکن است با وجود تمام سرمایه‌ها تبدیل به کویر شود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: مسئله مهم دیگر استان، حفاظت از رودخانه‌ها برای جلوگیری از آلوده شدن به نفت و فاضلاب و دیگر آلاینده‌ها است انتظار داریم به این موضوع توجه جدی شود.

حجت الاسلام محمد علی نکونام ابراز امیدواری کرد تصمیماتی که در این برنامه گرفته می‌شود، راهبردی باشد و در زمینه‌های مختلف به آن عمل شود.

غلامعلی حیدری در افتتاحیه این همایش گفت: این همایش دستاوردهای مهمی از جمله معرفی استان‌ و سرمایه‌های استان در سطح ملی و بین المللی دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیوند دانشگاه و محیط زیست می‌تواند به حفاظت محیط زیست کمک کند، افزود: پیوند دانش بنیان و دانش بومی و سنتی به واسطه ارتباط بین دانشگاه و محیط زیست بسیار ارزشمند است و امیدواریم این رویداد علمی آغازی برای مستندسازی دانش بومی باشد.

مهندس غلامعلی حیدری تنها منبع حیات را طبیعت عنوان کرد و بر حفاظت و توجه به آن به عنوان منبع پایدار تاکید کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری،گفت: محیط زیست یک مسئله امیدوار کننده است که دولت نسبت به آن توجه ویژه دارد و در سفرهای ریاست جمهوری برای توسعه و صیانت از محیط زیست، مصوبات و اعتبارات خوبی مد نظر قرار گرفته است.

مهندس غلامعلی حیدری استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان را از برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و افزود: مجموع هشت تالاب استان که بیشتر آن‌ها ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متر دارند، از ویژه‌ترین ظرفیت‌های استان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: درختان بلوط، گنجینه با ارزش چهارمحال و بختیاری و استان‌های زاگرس نشین هستند و در مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان، صیانت، گسترش و حفظ این جنگل‌ها در اولویت قرار دارد.

دکترسعید یوسف‌پور، راه‌‌اندازی دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط‌زیست در دانشگاه شهرکرد را در راستای حفاظت از محیط‌زیست با کمک دانش سنتی عنوان کرد.

مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: پیگیری تهیه کتابچه‌های دانش سنتی استان‌ها در حال انجام است و تاکنون جلسات متعددی با صاحبنظران داشته‌ایم تا بتوانیم قدم‌های اولیه را در این زمینه برداریم.

دکترسعید یوسف‌پور تاکید کرد: دانش سنتی محیط زیست در ابتدا برای خود ما نیز امر مبهمی بود اما با راهنمایی ریاست محترم سازمان و راهبری‌های بدنه کارشناسی سازمان محیط زیست و دانشگاه توانستیم به منابع دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: دانش سنتی محیط زیست می‌تواند شرایط بهتری را برای حفاظت از محیط زیست فراهم کند و در این زمینه از ظرفیت تشکل‌های محترم محیط زیست در تمامی استان‌ها استفاده خواهد شد.

دکترسعید یوسف‌پور، برگزاری جشنواره پوستر و عکس دانش سنتی و بومی و برگزاری ۲۰۰ نشست در این خصوص را از اقدامات مهم انجام شده طی یکسال گذشته عنوان کرد.

دکتر نورالله مرادی نیز توجه به ویژگی‌ها و خرد بومی مناطق مختلف کشور را از دیگر مسائل مورد توجه دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: بر همین اساس همایش دانش بومی در چهارمحال و بختیاری طراحی شد و به اجرا رسید.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زوایای جدیدی از دانش پنهان و فراموش شده محیط زیست با طراحی خوب در این همایش استخراج شد و شرکت‌های دانش بنیان دست به ابداعات مختلفی زدند.

دکتر نورالله مرادی با اشاره به ارسال حدود ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش، افزود: تلاش محققان در این همایش نقطه آغازی است که بحث‌های توسعه‌ای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود و اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور، چراغ راه ما در این حوزه است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست ویژه استان‌های کشور خبر داد و تصریح کرد: اطلس دانش بومی کشور از مجموع پژوهش‌های این کتاب‌ها، نهایی خواهد شد.

دکتر نورالله مرادی با بیان اینکه دانش سنتی محیط زیست موضوع بدیع و تازه‌ای است و این همایش فرصت خوبی فراهم کرده تا با هم افزایی سایر حوزه‌ها از جمله دانشگاه بتوان در حفظ محیط زیست گام‌های بیشتری برداشت به همین منظور این همایش هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد.

دکتر رسول زمانی گفت: براساس فراخوان اعلام شده حدود ۲۴۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۱۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و ۱۳ مقاله به صورت شفاهی و سخنرانی طی دو روز ارائه خواهند شد، همچنین در بخش ایده‌پردازی ۳۰ ایده دریافت شد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست، هدف از برگزاری همایش دانش سنتی و محیط زیست را مستندسازی دانش سنتی، ترویج و تبادل دانش و تجربه بین پژوهشگران، دانشجویان و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد.

دکتر رسول زمانی اظهار داشت: نخستین همایش دانش سنتی محیط‌زیست از جامع‌ترین رویدادهای علمی- پژوهشی کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست، شناسایی اشکال و ارزش‌های دانش سنتی محیط‌زیست، اشاعه، ترویج و بهره‌برداری از دانش سنتی محیط زیست، تلاش برای حفظ حقوق مالکیت فکری، توجه به نقش و اهمیت دانش سنتی در حفاظت تنوع زیستی، بهسازی محیط زیست و بهره‌گیری از دانش سنتی و تجربیات جوامع محلی در راستای مدیریت پایدار محیط زیست را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد.

دکتر رسول زمانی، در ادامه افزود: هفت وبینار علمی برگزار شد که به۷۰۰ نفر از شرکت کنندگان گواهی اعطا شد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در پایان افزود: این همایش می‌تواند بستری برای تبادل دانش و انتقال تجربیات باشد.

مفاهیم و مبانی دانش سنتی محیط زیست، سازگاری انسان و محیط‌زیست در گذر زمان، دانش سنتی محیط‌زیست، دین و فرهنگ عامه، دانش سنتی و محیط‌زیست انسانی، دانش سنتی، محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی، دانش سنتی محیط‌زیست و بهره‌برداری پایدار از سرزمین وجایگاه دانش سنتی بوم شناختی در مواجه با تغییر اقلیم، از محورهای مهم این همایش دو روزه است.

در این آیین ارتباط تصویری آنلاین با رییس بخش دانش سنتی یونسکو در پاریس نیز برقرار شد.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست