از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت
معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در کارگروه رتبهبندی و جلسه شماره ۹۷۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 1402/12/13 به تصویب رسید.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در کارگروه رتبه بندی و جلسه شماره 972 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 1402/12/13 به تصویب رسید.
دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه ISC گفت: پیرو سیاستهای کلان نظام علم، فناوری و نوآوری کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونین و مدیران وزارت عتف، این مؤسسه نسبت به بازتعریف و ارتقا نظام رتبه بندی ملی مؤسسات آموزش عالی کشور اقدام نموده و روشناسی جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در کارگروه رتبه بندی و جلسه شماره 972 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 1402/12/13 به تصویب رسید. در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامهها و اولویتهای وزارت عتف، سند اسلامی شدن دانشگاهها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهرهوری کشور و برخی گزارشهای مربوط به طرحهای پژوهشی اخیر در حوزه رتبه بندی و سیاستگذاری علم و فناوری در نظر گرفته شده است.
رئیس موسسه ISC در ادامه تاکید کرد: دانشگاه تمدن ساز اسلامی؛ به معرفی مدلی جدید از دانشگاه میپردازد که پاسخگوی نیازهای عصر جدید کشورمان باشد. لازمه چنین شرایطی این است که دانشگاه تمدن ساز برای پذیرش مسئولیتهای جدید و ورود موفق به سده آینده و همچنین ارائه خدمات کارامد به نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید موانع و فرصتها را تشخیص دهد. از این رو دانشگاه به عنوان یکی از مراکز علم، فناوری و فرهنگ که وظیفه تولید، تبیین و تعمیق علم، معرفت و فرهنگ را بر عهده دارد و از مهمترین مراکز تاثیرگذار بر شکل گیری و رشد هر تمدنی است.
رئیس موسسه ISC گفت: امروزه دانشگاهها به عنوان نهادهای آموزشی، پژوهشی و فناوری یکی از مهمترین و موثرترین اجزاء در اقتصاد دانش بنیان محسوب میشوند که تاثیر بهسزایی در ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی ایفا میکنند. لذا رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغههای سیاست گذاران حوزه علم و فناوری محسوب میشود. رتبهبندیهای علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاهها میپردازند. دانشگاهها از نتایج رتبه بندیها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده میکنند. همچنین نتایج رتبه بندی دانشگاهها، در رقابتپذیری و نیز برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی حائز اهمیت است.
فاضل زاده افزود: بنابر این فرایندهای ارزیابی، معیارها و شاخصهای رتبه بندی خود موضوعی چالش برانگیز در نظامهای رتبه بندی اعم از ملی و بین المللی محسوب میشود. نقش هدایتگر این معیارها در تحقق سیاستهای بالادست علم و فناوری نظامهای سیاسی، از اهمیت بسزائی برخوردار است و در دراز مدت ابزاری در راستای تحقق این سیاستها و جریانسازی فکری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشور خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز باید مانند سایر کشورها نظام رتبه بندی خود را با توجه به هدف کشور مبنی بر ساخت دانشگاههای تمدن ساز اسلامی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی تبیین نماید.
در معیارهای جدید توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاهها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و همچنین پاسخگو بودن دانشگاهها به حل مسائل کشور توجه ویژهای شده است، همچنین، شاخصهای "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" و "مدیریت و بهرهوری" موسسات نیز از جمله شاخصهای جدید برای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها به معیارها اضافه شده است.
شایان ذکر است معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در 6 حوزه آموزش (با وزن 25 درصد)، پژوهش (با وزن 20 درصد)، ، فناوری و نوآوری (با وزن 15 درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (با وزن 15 درصد)، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی (با وزن 15 درصد) و مدیریت و بهرهوری (با وزن 10 درصد) شامل 56 شاخص و 165 زیرشاخص است.