یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - 06:42:41

با حضور شاعرانی از نقاط مختلف کشور

اولین همایش شعر ترکی زرندیه به کار خود پایان داد
اولین همایش شعر ترکی زرندیه به کار خود پایان داد

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زرندیه گفت:‌ اولین همایش شعر ترکی "قاراقان سوزلری" شهرستان زرندیه با حضور شاعرانی از نقاط مختلف کشور به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی زرندیه، احمد جوانمرد روز پنجشنبه اظهار کرد: اسماعیل مرادی از رزن همدان، ولی اله صفری از زرندیه، مژگان جعفری از تهران، عبداله شیراوژن از پرندک، علی سیفی از نوبران، فرشید صانعی از خرقان، علی رحمتی از ساوه، داود قاسمی از خرقان، خسرو امیر حسینی از تهران، سیدمجیدساداتی از شهریار شاعرانی بودند که به قرائت اشعار خود پیرامون موضوعات مختلفی چون معرفی بخش خرقان، آئینی، مذهبی، حماسی، انقلابی و ضد استکباری پرداختند.

وی هدف از برگزاری این همایش را حفظ و صیانت از زبان‌های محلی و جلوگیری از انحطاط و تخریب آنها اعلام کرد و افرود: علی رغم اینکه عده ای به اشتباه فکر میکنند زبان ابزاری است که انسانها با آن فقط با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، زبان دارای کاربردی بسیار فراتر از این موضوعات است.

جوانمرد افزود: زبان بخشی مهم و تاثیرگذاری از فرهنگ کلی یک جامعه محلی است که ریشه در تاریخ و ارزش‌های آن جامعه دارد و اگر از آن گرفته شود ادبیات، ارزش‌ها، سنت‌ها و بسیاری از داشته‌های غیرمادی آن جامعه نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری خواهد دید و ما هر ساله شاهد از بین رفتن زبان‌های محلی و بومی، یکی پس از دیگری، هستیم که ناآگاهی عمومی، قضاوت‌های نادرست و نابخردانه و البته انفعال بخش دولتی نقش مهمی در آن دارند.

وی ادامه داد: در شهرستان زرندیه هم علاوه بر گویش‌های مختلف زبان فارسی، در بخشهایی از آن زبان تاتی و در بخشهایی وسیعی از آن ازجمله شهرهای پرندک، زاویه، خشکرود، رازقان و بسیاری از روستاهای شهرستان از زمان‌های قدیم زبان ترکی رایج است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ لزوم توجه جدی بخش دولتی به این مقوله از سال‌ها قبل احساس می‌شده است، به همین منظور این اداره در راستای حفظ و صیانت از زبان و گویش‌های محلی و به تبع آن فرهنگ بومی و آداب و رسوم و سنن قدیمی و موجود تصمیم به برگزاری این همایش گرفته است.

اجرای موسیقی محلی بصورت دونوازی توسط حسین علی حسینی، بهرام طهماسبی، حمید مرادی، مجید والی و رضا باقری از دیگر برنامه‌های این محفل ادبی بود که در موضوع ضد استکباری و محکومیت رژیم جعلی اسرائیل به مرحله اجرا درآمد.

خوشنویسی زنده بعضی از اشعار خوانده شده توسط استاد کوروش مظفربیگی از دیگر برنامه‌های جذاب این نشست ادبی بود که با استقبال قابل توجه حاضرین مواجه گردید.

نصب پرچم‌های مردم مظلوم‌ فلسطین، پخش نماهنگ با همین موضوع، راهپیمایی در محکومیت کشتار ناجوانمردانه مردم مظلوم فلسطین، و ادای احترام به شهدای روستای علیشار با حضور مسئولین و آحاد مردم در محل گلزار شهدای روستای علیشار از دیگر برنامه‌های جنبی اولین همایش ترکی (قاراقان سوزلری) بود.

اولین همایش شعر ترکی (قاراقان سوزلری) در محل سالن آمفی تئاتر دهیاری روستای علیشار از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه برگزار شد.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست