دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی عنوان کرد
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، تبدیل ایدههای نوآورانه و دانش فنی به محصول فناورانه در حوزه شناختی را یکی از اولویتهای این ستاد برشمرد.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در نشست بررسی ظرفیتهای دانشگاه سمنان و هم اندیشی با استادان و محققان حوزه علوم شناختی اعلام کرد: تلاش برای تبدیل دانش فنی و قابلیتهای فناورانه به محصول در حوزه علوم شناختی از سیاستهای این ستاد است و به عزم و حمایت همه جانبه نیاز دارد. علوم و فناوریهای شناختی یکی از حوزههای نوین، موثر و کاربردی برای اقشار مختلف در سطح جامعه محسوب میشود.
وی به محورهای قابل توجه در علوم و فناوریهای شناختی اشاره کرد و افزود: حوزههای سلامت شناختی، پایش، ارزیابی، حفظ و ارتقای قابلیتهای شناختی دانش آموزان، ارتقای توانمندیهای شناختی سالمندان و استفاده از علوم و فناوری شناختی در آموزش و پرورش با بهرهگیری از هوش مصنوعی را از حوزههای تاثیرگذار و اثربخش در جامعه به شمار میروند.
مهدوی با اشاره به وجود ظرفیتها و قابلیتهای فراوان در دانشگاه سمنان، توسعه همکاریها میان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و این مرکز دانشگاهی را به سود جامعه نخبگان، اساتید، محققان، دانشجویان و جامعه دانست.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با تاکید بر ضرورت وجود ابزارهای مناسب برای این فرآیند عنوان کرد: زمینه ارایه تسهیلات حمایتی و برگزاری دورههای تخصصی، برای توسعه کسب و کارهای نوپا و توانمند سازی مراکز و شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی دراین حوزه مهیا است.
وی در این نشست خواستار استفاده از قانون جهش مالیاتی و سوق دادن اعتبار مالیاتی صنایع مستقر در استان به سمت توسعه زیرساختها و رونق کسب و کارها برای تولید و ساخت تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در حوزه علوم و فناوریهای شناختی شد.
مهدوی، همچنین بر آمادگی این ستاد در حمایت از برگزاری دورههای آموزشی برای دانش آموزان، برپایی کنفرانس ملی در حوزه آموزش و هوش مصنوعی، ایجاد شبکه همکاری با خیّرین برای توسعه و گسترش زیر ساختها و آزمایشگاهها حوزه شناختی، ایجاد رشتههای مرتبط و اعطای فرصتهای مطالعاتی به اساتید و محققان و تبادل تفاهم نامه همکاری با صندوقهای پژوهش فناوری استان سمنان تاکید کرد.
سیف الله سعدالدین، رئیس دانشگاه سمنان نیز در گزارشی از فعالیت این مرکز دانشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند افزود: هزار و 500 دانشجو با 10 ملیّت نیز در این مرکز به تحصیل اشتغال دارند. رشته علوم شناختی میتواند به عنوان موتور محرکه و رشته آینده پژوه برای طیفی از فعالیتهای دانشگاه باشد.
وی افزود: از رشتههایی که مسئولیتهای اجتماعی دارند، حمایتهای ویژهای میشود و خیّرین استان سمنان نیز در این زمینه حمایتهای خوبی در کارنامه خود ثبت کردهاند.
رئیس دانشگاه سمنان همچنین در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: در طول یک سال 200 طرح پژوهشی با جامعه صنعت به اجرا گذاشته شد و شماری از پژوهشگران این دانشگاه به عنوان افراد برتر انتخاب شدهاند.
در این نشست، رئیس پردیس علوم و فناوریهای نوین دانشگاه سمنان نیز گزارشی از جایگاه دانشگاه سمنان و فعالّیتها و طرحهای پژوهشی اجرا شده در حوزه علوم شناختی در این دانشگاه ارائه کرد و گفت: ایجاد هستههای پژوهشی میان رشتهای در زمینههای مختلف علوم شناختی با هم افزایی رشتههای موجود در دانشگاه سمنان از افقهای روشن توسعه علوم شناختی در دانشگاه سمنان است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در جریان سفر به استان سمنان همچنین از مرکز فناوریهای نوین پردیس این دانشگاه و نیز مراکز آزمایشگاهی علوم شناختی بازدید و با پژوهشگران و فناوران این حوزه به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.