سه‌شنبه، ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:13:46

به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود

برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی
برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی

چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز، اوّل آبان، درتقویم ملّی، به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی (پدر نثر فارسی) ثبت شده است. از اوّل آبان ۱۳۸۶ تا کنون، سیزده دوره از این همایش‌های ادواری در سطح ملی و بین المللی برگزار شده است. در روزهای ۳۰ مهر، اوّل و دوم آبان ۱۴۰۳ شماری از نثر پژوهان و بیهقی پژوهان و پژوهشگران میان رشته‌ای گردهم می‌آیند تا باردیگر، باب بیهقی پژوهی و نثر پژوهی پررونق شود.

دکتر مهیار علوی مقدّم، دبیر این همایش گفت: برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی در اوّل آبان ۱۴۰۳ فرصتی است تا باردیگر نثر پژوهان و بیهقی پژوهان ایرانی و غیر ایرانی به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثر فارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آن که این همایش به موضوع بسیار مهم مطالعات میان رشته‌ای می‌پردازد که بحثی بسیار مهم و جدی و ضروری به ویژه در محافل علمی و دانشگاهی است.

دبیر همایش افزود: در این همایش، ۹ کارگاه توسط پژوهشگران طراز اوّلی مانند دکتر بهمن نامور مطلق، دکتر حمیدرضا شعیری، دکتر ابوالفضل حرّی، دکتر محمدرضا مقدّسی، دکتر احمد رضی، دکتر قدسیه رضوانیان و دکتر میثم زندی ارائه خواهد شد و موضوعاتی مانند مواجهه کارگردان و بازیگر با متن، فرهنگ به مثابۀ ابزار و زمینۀ تاب­ آوری، چرایی، چیستی و چگونگی مطالعات میان ­رشته­‌ای، روش شناسی پژوهش­‌های میان رشته­‌ای در قلمرو ادبیات، صدا در روایت: روایتگری معتمد و نامعتمد، بررسی مناسبات تاریخ و زیبایی شناسی، نمونه پژوهی: تاریخ بیهقی، کارکردهای میان­ رشته­‌ای موزۀ نثر فارسی و مراکز اسناد و مفاخر دانشگاه‌ها، وارونگی روایت در نثرهای فارسی، کارکرد هوش مصنوعی در پردازش و تحلیل متون نثر فارسی برپایۀ نثرپژوهی رایانشی در این کارگاه‌ها ارائه می‌شود. ۱۲ سخنران ایرانی و خارجی در دو نشست به مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی و تاریخ بیهقی می‌پردازند. رونمایی از کتاب‌های از تار و پود نثر فارسی (مجموعه مقاله­‌های همایش)، از بلندای نثر فارسی (مجموعه چکیده مقاله­‌های همایش) و شهر در سایه اساطیر (نوشته دکتر علی صادقی منش) و اهدای ­لوح تقدیر به­ برگزیده «جایزه بلاغی-زیباشناسی­ زنده­ یاد دکتر سید محمّد علوی مقدّم» از دیگر برنامه‌های این همایش است.

علوی مقدم افزود: در این همایش، پژوهشگرانی از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، ازبکستان، ارمنستان و کانادا، به صورت حضوری و مجازی، به ارائه مباحث می‌پردازند.

دکتر علی صادقی منش، دبیر اجرایی همایش و مدیر بخش نظارت علمی همایش گفت: یک از کارگاه‌هایی که در چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی ارائه خواهد شد با عنوان فرهنگ به مثابۀ ابزار و زمینۀ تاب­ آوری، توسط دکتر محمدرضا مقدسی، رییس خانه تاب آوری ایران خواهد بود که در راستای ابلاغ ماموریت ابلاغ شده در نیمه مهر ۱۴۰۳ توسط معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اصلی‌ترین هدف مأموریت تاب‌آوری فرهنگی هویّت محور، بازشناخت سازوکارهای فرهنگی‌ است که برآمده از هویّت ملّی هستند و می‌توانند در راستای تاب‌آوری فردی، اجتماعی و در سطح کشور مؤثر واقع شوند؛ از این رو، این مأموریت در پی یافتنِ راهکارهای فرهنگی و کاربردی از مؤلّفه‌های هویّتی در راستای تاب‌آوری هویّتی است و از آن‌جایی که این مأموریت در سطح خراسان بزرگ فرهنگی می‌باشد؛ در گام نخست، تمرکز بر نشانگان هویّتی خراسان بزرگ، خواهد بود.

چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی از ساعت ۴ عصر ۳۰ مهر آغاز و در شبانگاه دوم آبان ۱۴۰۳ پایان خواهد یافت. مراسم افتتاحیه در صبح سه شنبه اول آبان برگزار می‌شود. اجرای نمایشنامه خوانی داستان «بردار کردن حسنک وزیر» از جمله برنامه‌های این همایش است.

چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست