به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت

آغاز به کار سی امین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی علوم و صنایع غذایی ایران
آغاز به کار سی امین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی علوم و صنایع غذایی ایران

مراسم افتتاحیه سی امین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی علوم و صنایع غذایی ایران در سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

سی امین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی علوم و صنایع غذایی ایران با همکاری انجمن صنایع غذایی ایران به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمدحسین عزیزی استاد دانشگاه تربیت مدرس، رییس این کنگره و رییس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در سخنانی به معرفی کوتاهی از انجمن صنایع غذایی ایران پرداخت.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف شرکت‌های برتر صنایع غذایی این است که به علم کمک کنند وعلوم مربوط به صنعت خود را گسترش دهند و بتوانیم بیش از پیش شاهد ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه و شرکت‌ها باشیم.

در ادامه دکتر امین موسوی خانقاه از کشور روسیه به صورت برخط سخنرانی خود را ارائه کرد.

وی در این سخنرانی در خصوص food security و نقش هوش مصنوعی در علوم و صنایع غذایی مطالبی را عنوان کرد.

وی با اشاره به مشکل عدم دسترسی به غذا در جهان و نیز گرم شدن جهانی و گلخانه‌ای تصریح کرد: گرم شدن جهانی سبب از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و نیز مهاجرت مخاطرات از روی خط استوا به نیمکره شمالی و جنوبی خواهد شد. گرم شدن زمین، تأثیرات نامطلوبی بر کشاورزی، منابع آبی، ‌سلامت انسان‌ها و مهاجرت آنان، افزایش فلزات سنگین در هوا،‌ طوفان، ‌سیل و ... خواهد داشت که امروز نیز در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم.

وی با توضیحاتی در خصوص مفهوم food security گفت: food security یعنی همیشه و مستمر،‌ دسترسی به غذا با میزان و کیفیت مناسب وجود داشته باشد و بتوان از منابع مختلف غذایی بهره گرفت.

وی از تغییرات آب و هوایی و مناقشات منطقه‌ای به عنوان عللی یاد کرد که می‌تواند زنجیره‌های غذایی را دچار اختلال کند.

وی افزود: علت اینکه گذشتگان ما دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشتند به دلیل مساله آب است که امروز دسترسی به آب مناسب برای کشاورزی با چالش روبرو شده است و منابع آب تاره، کمتر از گذشته است واین امر تولید غذا را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود به تاثیر هوش مصنوعی و تکنولوژی بر تامین غذا و food security اشاره کرد.

موسوی خانقاه خاطر نشان ساخت: AI یا هوش مصنوعی می‌تواند نقش موثری در صنایع غذایی و کشاورزی داشته باشد و میتواند با پردازش صحیح اطلاعات،‌ نیازهای مواد غذایی و نحوه تامین آن، ‌افزایش میزان تولید و کاهش هدر رفت و ضایعات،‌ پیش بینی مخاطرات و اختصاص منابع و میزان کارایی افراد در زنجیره مواد غذایی، در این راستا ایفای نقش کند.

در ادامه دکتر اعلمی در خصوص چالش‌ها و آسیب‌های تغذیه‌ای و تکنولوژیکی استفاده از آرد گندم در تهیه نان و بررسی پیشنهادات و راهکارهای اجرایی سخنرانی کرد.

سخنرانی نمایندگان شرکت‌های مختلف صنایع غذایی و ارائه مقالات و پوسترهای تخصصی از دیگر برنامه‌های این کنگره دو روزه است.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست