معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه عقب افتادگی آموزشی نودانشجویان جبران خواهد شد، گفت: برگزاری کلاسهای جبرانی و طولانیتر شدن ترم تحصیلی یکی از راهکارهای جبران تاخیر در آغاز سال تحصیلی نو دانشجویان است.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، روح الله رازینی، با بیان این مطلب توجه به آموزشهای مهارتی دانشجویان را از برنامههای وزارت علوم دانست و اظهار کرد: آییننامهای که مربوط به دروس کارآموزی، کارورزی، کارآفرینی و کاربینی تدوین شده بر این اساس مجموعه دروس پنجگانهای در این زمینه تعریف کردیم و از مهر امسال اجرایی خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: ضوابط عمومی آموزشی دانشجویان توسط خود دانشگاهها تنظیم شده است برخی از دانشگاهها سراغ این رفتند که قواعد انضباطی آموزشی را هوشمندسازی کنند. البته اجرای این قواعد یک امر فرهنگی نیز است. به این معنی اگر ارکان دانشگاه اعم از اساتید، سیستم مدیریت و غیره ملزم به انضباط آموزشی باشند دانشجو نیز از این امر تبعیت میکند اگر چه باید ضوابط حداقلی حضور و غیاب نیز توسط خود اساتید جدی گرفته شود.
معاون آموزشی وزارت علوم بر ضرورت حفظ استقلال دانشگاهها تأکید کرد و گفت: ما معتقد هستیم باید تا جایی که ممکن است به استقلال دانشگاهها احترام بگذاریم و مداخلههای ستادی به صورت حداقلی و بیشتر جنبه راهبری و سیاستگذاری داشته باشد.
رازینی خاطرنشان کرد: سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود به دلیل اینکه نتایج نهایی کنکور دیرتر از سوی سازمان ملی سنجش اعلام میشود با تأخیر شروع خواهد شد. اما با تدابیری که دانشگاهها دارند مشکلی در افت کیفیت آموزشی ایجاد نمیشود. در واقع انعطاف و اختیاری که به دانشگاهها داده میشود کمک میکند این تأخیر را جبران کنند.
وی تأکید کرد: دانشگاهها با زحمتی که به اساتید خواهند داد اعم از برگزاری کلاسهای جبرانی برای دانشجویان جدیدالورود عقبافتادگی تحصیلی این دانشجویان را حل کنند. همچنین طولانیتر شدن یک هفتهای ترم تحصیلی این دانشجویان از دیگر راهکارهای جبران عقب افتادگی تحصیلی نودانشجویان است.