پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - 20:30:12

به میزبانی دانشگاه شهرکرد

دومین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت آغاز به کار کرد
دومین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت آغاز به کار کرد

آیین افتتاحیه دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت با حضور متخصصان، کارشناسان، علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های محیط زیست برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دومین همایش ملی پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت کشور، با حضور غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، دکتر غلامعباس ترکی، معاون دادستان کل کشور، دکتر حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور و جمعی از مدیران و مقامات کشوری و استانی، متخصصان، کارشناسان، علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های محیط زیست، در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد آغاز شد.

غلامعلی حیدری، در افتتاحیه این همایش ضمن تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) گفت: حفظ و تقویت محیط زیست از توصیه‌هایی است که مکرر در قرآن کریم آمده است و بزرگان نیز در احادیث به اهمیت حفاظت از محیط زیست و کاشت درخت تاکید کرده‌اند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: اهمیت حفاظت از محیط زیست مساله‌ای ملی و دراز مدت است.

غلامعلی حیدری، ضمن قدردانی از عوامل برگزاری همایش ملی و ارزشمند «پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت»، گفت: یکی از راه‌های حفظ محیط زیست و پیشبرد اهداف این مجموعه ارزشمند، فرهنگ‌سازی است و پیوند محیط زیست و دانشگاه در جهت فرهنگ‌سازی حائز اهمیت است.

استاندار چهارمحال و بختیاری سازمان‌های مردم نهاد را ظرفیت خوبی برای حفاظت از محیط زیست، گونه‌های گیاهی و جانوری عنوان کرد و گفت: استفاده از نیروهای مردمی و سمن‌ها می‌تواند بسیاری از گره‌های زیست محیطی را باز کند.

غلامعلی حیدری، حمایت از نیروهای محیط‌بان را ضروری دانست و افزود: لازم است صیانت از محیط‌بانان فداکار در صدر اقدامات قرار گیرد.

دکتر تقی جاودانی نیز با اشاره به اهمیت حوزه محیط زیست در استان و کشور گفت: دانشگاه شهرکرد بیشترین قرارداد مطالعاتی و تحقیقاتی را با اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌ها دارد.

مدیر فناوری دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه هم‌اکنون هشت استان کشور برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خود، با دانشگاه شهرکرد قرارداد بسته‌اند، افزود: امروز نگاهی دانش‌محور و خردورز در محیط زیست بوجود آمده و مسئولان و فعالان محیط زیست، دانشگاه را خانه دوم خود می‌دانند، چه بسا این نگاه عمیق باعث شده که صنایع دیگر نیز به محیط زیست توجه کنند.

مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد، خاطرنشان کرد: جایگاه استراتژیک محیط زیست در همه عرصه‌ها به خصوص امنیت غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر سعید یوسف‌پور نیز با بیان اینکه برای برگزاری این همایش تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: این تکاپو نشان‌دهنده اهمیت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بر حمایت تشکل‌های مردم‌نهاد در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و هشت منطقه حفاظت شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده و ۲ منطقه شکار ممنوع برای زیستگاه حیات‌وحش در این استان وجود دارد.

دکتر سعید یوسف‌پور با بیان اینکه مناطق حفاظت شده در این استان شامل منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خداآفرین و اثر طبیعی ملی لاله واژگون است، گفت: همه ما باید بتوانیم با همکاری یکدیگر محیط زیست را آن طور که باید حفظ کرده و تلاش کنیم هر کجا دچار آسیب یا چالش شده است را احیا کنیم.

دکتر غلامعباس ترکی، امنیت زیست محیطی را مهم دانست و گفت: چالش‌های محیط زیست از آثار عملکرد انسان‌ها است.

معاون دادستان کل کشور در ادامه افزود: حق محیط زیست از حقوق بنیادین بشر است و مطابق با قانون اساسی جزء حقوق عامه بوده و کسی حق تعرض به آن را ندارد.

دکتر غلامعباس ترکی تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان توسعه پایدار است و در اصل ١۵۶ قانون اساسی وظایفی برای احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد که یکی از مصادیق آن حفظ و صیانت از محیط زیست است.

دکتر حمید ظهرابی نیز گفت: باید شاخص‌های مختلف حفاظت محیط زیست بررسی و تنوع زیستی بالایی را در برگیرد که این همایش‌ها فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی این شاخص‌ها است.

گفتنی است این همایش توسط دانشگاه شهرکرد و اداره کل محیط زیست استان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دانشگاه حکیم‌سبزواری، دانشگاه گرگان و تربیت مدرس، از ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه سال جاری در محورهای مدیریت و حکمرانی مناطق تحت حفاظت، حفاظت تنوع زیستی در مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت، فناوری‏­​​​​​​​های نو در پایش و نظارت مناطق تحت حفاظت، گردشگری پایدار در مناطق تحت حفاظت، مخاطرات طبیعی و انسانی در مناطق تحت حفاظت، خدمات اکوسیستمی مناطق تحت حفاظت، محور ویژه: ذخیره­​​​​​​​گاه‏­​​​​​​​های زیستکره در استان چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست