پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - 04:59:52

به میزبانی دانشگاه مراغه صورت گرفت

آغاز به کار نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
آغاز به کار نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران

نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران با حضور پژوهشگران، دانشمندان، صنعتگران در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز، نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران، با حضور پروفسور قنادی پدر علم هسته‌ای ایران، پژوهشگران، دانشمندان، صنعتگران در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد و آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی، و کاربردی در زمینه زئولیت‌ها و مواد پروس و کاربردهای آنها، ارائه شد.

دکتر محمد زادشکویان رئیس دانشگاه مراغه در آئین افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی زئولیت ایران، ضمن درود و سلام به روح پرفتوح شهدای اسلام و انقلاب و غزه، از حاضرین در کنفرانس تشکر نمود.

وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه مراغه و تاسیس آن در سال ۱۳۶۶ گفت: در حال حاضر این دانشگاه نزدیک به ۴۲۰۰ دانشجو دارد. در سال‌های اخیر دانشگاه مراغه موفق به کسب رتبه‌های ارزشمندی در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی شده است، از جمله رتبه ۱۳ رتبه جهانی تاثیر موسسه آموزش عالی در بین دانشگاه‌های جامع ایران و رتبه ۲ در بین بهترین دانشگاه‌های کوچک جهان.

دکتر محمد زادشکویان به برنامه‌های دانشگاه برای تربیت دانشجویانی که توانایی کارآفرینی و تولید محصولات فناوری را داشته باشند، اشاره کرد. برخی از این برنامه‌ها شامل آموزش مهارت‌های لازم و حمایت مالی از طرح‌های دانشجویی است. همچنین، دانشگاه مراغه در تلاش است تا با شناسایی استعدادهای دانشجویان، آن‌ها را به سمت رشته‌های مورد علاقه‌شان هدایت کند.

ایشان در پایان، از حامیان مالی و معنوی کنفرانس تشکر نمود و ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس به بهبود معیشت مردم کمک کند. وی همچنین آرزوی اقامت خوشی برای میهمانان در شهر مراغه داشت و بر اهمیت ادامه مسیر علمی و تحقیقاتی تأکید کرد.

در ادامه دکتر مقدم رئیس انجمن شیمی ایران با سلام و خیرمقدم به دوستان، پژوهشگران و دانشجویان حاضر در کنفرانس، از زحمات برگزارکنندگان و حامیان مالی سمینار بویژه دکتر موسوی فر، دکتر اباذری و دکتر زنده دل و همراهانشان تشکر کرد.

ایشان به چالش‌های برگزاری سمینارها در شرایط کنونی اشاره کرده و از حمایت‌های دانشگاه مراغه و اداره‌های مختلف شهرستان مراغه نیز سپاسگزاری کرد.

دکتر مجید مقدم از زیبایی‌های شهر مراغه و تاریخ آن گفت و ابراز امیدواری نمود که این سمینار باعث آشنایی بیشتر با این شهر شود. وی همچنین به لذت خود از حضور در مراغه و زیبایی‌های آن اشاره کرده و تأکید نمود که هدف سمینار علاوه بر بهره‌مندی علمی، معرفی این شهر به میهمانان است.

دکتر مریم موسوی فر دبیر علمی نهمین کنفرانس انجمن شیمی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور دانشمندان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در دانشگاه مراغه گفت: کنفرانس با درخواست گروه شیمی و پیشنهاد دبیر کمیته انجمن شیمی ایران آغاز شد و جلسات متعددی از بهمن ۱۴۰۲ تا تیرماه برای پذیرش و داوری مقالات برگزار شده است و از میان ۱۵۳ مقاله، ۲۴ مقاله برای سخنرانی و ۱۱۰ مقاله برای پوستر پذیرفته شده‌اند.

دکتر مریم موسوی فر افزود: در این کنفرانس به محوریت‌های مختلف از جمله "سیستم‌های میهمان-میزبان"، "کاتالیست، و الکتروکاتالیست "، "الک‌های مولکولی "، "کاربردهای زئولیت در کشاورزی، صنعت پتروشیمی، پالایش" و "جذب سطحی" می‌پردازد.

وی ادامه داد: نمایشگاهی از دستاوردهای مواد شیمیایی، معدنی و زیست‌محیطی در حاشیه کنفرانس برپاست و روز دوم کنفرانس، نشست با شهرداران مناطق سردسیر برگزار می‌شود که در آن به استفاده از کلسیم کلرید به عنوان جایگزینی برای سدیم کلرید در شرایط یخبندان پرداخته خواهد شد. این ماده به دلیل اثرات زیست‌محیطی کمتر، گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

دکتر موسوی فر از همکاری و حمایت‌های مختلف افراد و نهادها، از جمله انجمن شیمی ایران، شهرداری، اداره محیط زیست و کارخانه کاوه سودا، معاونان، مدیران، همکاران و دانشجویان دانشگاه مراغه قدردانی نمود.

معاون برنامه ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی به تاریخچه، برنامه‌ها و رسالت این سازمان از زمان تأسیس تاکنون پرداخت.

دکتر محمد قنادی مراغه گفت: در سال ۱۳۵۳، قانونی برای سازمان نوشته شد و برنامه‌ریزی‌هایی برای ساخت ۲۳ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور انجام شده بود. قراردادهایی با شرکت‌های خارجی آلمانی و فرانسوی برای ساخت نیروگاه‌ها منعقد شد، اما با وقوع انقلاب، این پروژه‌ها متوقف شدند و سازمان با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود پس از انقلاب، سازمان انرژی اتمی به تدریج به فعالیت‌های خود ادامه داد و در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و صنعت نیز بکارگیری فناوری هسته‌ای را مد نظر قرار داد. در این راستا، قراردادی با چین برای ساخت کارخانه تولید سوخت اورانیوم منعقد شد که به دلیل فشارهای خارجی متوقف گردید. با این حال، ایران توانست با استفاده از نیروهای داخلی، پروژه‌های خود را پیش ببرد و در نهایت نیروگاه بوشهر را به بهره‌برداری برساند.

دکتر قنادی مراغه به موفقیت‌های ایران در تولید سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد و بیان داشت: ایران اکنون ششمین دارنده تأسیسات هسته‌ای در جهان است.

وی همچنین، به تولید رادیوداروها و تجهیزات پزشکی هسته‌ای در کشور اشاره کرد و از برنامه‌ریزی‌های جدید برای تأمین برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ خبر داد.

معاون برنامه ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی در پایان، از تلاش‌های سازمان برای تأمین نیازهای پزشکی و غذایی کشور و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه‌ها صحبت کرد و بر اهمیت برنامه‌ریزی‌های جامع برای آینده کشور تأکید کرد.

امضای پوستر نهمین کنفرانس، تقدیر از دکتر مریم موسوی فر، دبیر علمی و دکتر رضا اباذری دبیر اجرایی، از سوی انجمن شیمی ایران، اهدای یادبود دانشگاه مراغه به دکتر محمد قنادی مراغه‌ای و سخنرانی عمومی از دیگر بخش‌های آئین افتتاحیه نهمین کنفرانس زئولیت بود.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست