سه‌شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - 23:54:06

رییس فرهنگستان علوم مطرح کرد

قدرشناسی جریان علمی کشور از فعالیت های جهاد دانشگاهی
قدرشناسی جریان علمی کشور از فعالیت های جهاد دانشگاهی

رییس فرهنگستان علوم در بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین المللی رویان جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که دکتر کاظمی نماد این نهاد و جریان انقلاب فرهنگی است، گفت: شجره طیبه جهاد دانشگاهی را برای جریان علمی کشور مغتنم می‌دانم و جریان علمی کشور باید از فعالیت‌های این نهاد قدرشناسی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین المللی رویان (بیست و پنجمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان؛ بیستمین کنگره بین المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان و نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی) و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی اسلام پناه رییس سازمان استاندارد و دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در محل مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و تقدیر از عنوان جریان علمی بزرگ با عنوان رویان به که 3 دهه است شکل گرفته، گفت: در رابطه با زنده یاد کاظمی آشتیانی شناخت کمی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که دکتر کاظمی نماد جهاد دانشگاهی و نماد جریان انقلاب فرهنگی است، گفت: من به عنوان فردی که از روز اول جریان انقلاب فرهنگی تا الان در جریان علمی کشور فعالیت می کند، عرض می‌کنم دکتر کاظمی آشتیانی نماد و الگوی مجسم جریان علمی باورمند به این نکته بود که ما می‌توانیم. ضریب هوشی ایرانی قابلیت رسیدن به رمزهای دانش را دارد و می‌تواند قله‌های علم را فتح کند‌. روزی که ایشان می‌خواستند کار رویان را شروع کنند بسیاری از دانشگاهیان باور نمی‌کردند که بشود بر روی سلول‌های بنیادی کار کرد.

رییس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه بنده از همان ابتدا عضو جهاد دانشگاهی تهران بودم، ادامه داد: آن روزها تعداد قابل توجهی از همکاران دانشگاهی ما می‌گفتند وارد این مباحث نشوید چون موفق نمی‌شوید. رویان از دو اتاق در چهار راه کالج شروع شد و بعد با سختی محلی در زعفرانیه به آن اختصاص داده شد و در هر یک از اتاق‌های آن چند پژوهشگر مشغول کار شدند.

وی جهاد دانشگاهی را شجره طیبه توصیف کرد و گفت: شجره طیبه جهاد دانشگاهی را برای جریان علمی کشور مغتنم می‌دانم و جریان علمی کشور باید از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قدرشناسی داشته باشد. جهاد دانشگاهی لاینقطع با روحیه شبهه کاظمی کارشان را طی این سال‌ها ادامه دادند. اگر می‌بینیم این محققان گوناگون و پژوهشگاه های مختلف کارهای جدید را انجام و میدان های نو را فتح می‌کنند حاصل همان مجاهدت ها وهمان باور به ما می‌توانیم است که از ابتدای انقلاب امام راحل و رهبری نیز بر آن تأکید داشتند.

رییس فرهنگستان علوم با تأکید بر این که این روحیه را رویان و جهاد دانشگاهی باید حفظ کند‌، گفت: اگر جهاد کارمندی شود و به عنوان وظیفه ملی و یک غرورآفرینی ملی به ماموریت خود نگاه نکند هم خودش آسیب ببیند و هم جریان علمی کشور صدمه ببیند. اینکه انتشارات دانشمندان رویان در داخل و خارج خواهان دارد و ارجاعات بالایی به آنها داده می شود، حاصل تلاش و بومی کردن دانش توسط اعضای جهاد دانشگاهی است‌. علم سلول بنیادی اکنون دانش بومی ما است و ما اکنون به کاربردهای درمانی و تبدیل آن به فراورده های بیولوژیک و داروهای فوق پیشرفته مسلط هستیم.

وی مثالی از توانمندی رویان زد و گفت: یک دهه قبل به دنبال درمان بیماری زجر تنفسی نوزادان بودم. در دنیا دارویی از حیوانات تهیه و به قیمت گزافی فروخته می‌شود. وقتی با دانشمندان رویان در خصوص تولید این دارو مشورت کردم گفتند ما در مورد ریه کار نکرده ایم، ولی من اصرار کردم و کار را شروع کردیم. مقالات ما در این زمینه امروز در بهترین ‌ژورنال‌ها منتشر می‌شود و این دارو یک داروی ایرانی است که در همه بیمارستان‌ها مصرف می‌شود و اگر رویان نبود نمی‌توانستیم.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: ما قابلیت‌های بالایی در کشور داریم. اگر این سرمایه را قدر بدانیم، تعمیم می‌دهیم. مجموعه دانشگاه‌های ما لبریز است اما دانشمندان ما تمام نشدنی هستند. ایا دانشمندان همه باید در دانشگاه‌ها باشند؟ امروز موعد آن است که رویان تبدیل به شبکه شود. اگر این مسیر را تعمیم ندهیم ضایعه و خسارت برای دانشمندان جوان دارد. دیگر دانشگاه‌ها به هیات علمی نیاز ندارند اما کشور به دانشمندان جوانی که می‌توانند حل مساله کنند نیاز دارد.

رییس فرهنگستان علوم در ادامه گفت: در کشور به شبکه دانشمندان تحقیقات بنیادی و کاربردی نیاز داریم. اگر رویان این کار را نکند ما مجبوریم با همکاری نهاد دیگری این کار را بکنیم اما رویان توان این کار را دارد. معتقدم جهاد دانشگاهی بر روی این موضوع تمرکز و دانشمندان جوان را در زمینه حل مسایل کشور و افق گشایی مرزهای علمی جهان فعال کند. اینکه همه دانشمندان ما در بهترین ژورنال‌ها مقاله داشته باشند کافی نیست بلکه باید از مشکلات کشور گره گشایی کند. اگر رویان شبکه‌ای شود، رویان یک، دو، سه تا رویان 20 تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در آینده فناوری ملی و بین المللی حرف برای گفتن داشتن باشیم باید از علوم پایه حمایت و پشتیبانی کنیم. بدون علوم پایه علوم کاربردی محقق نمی‌شود. همه مطالعات بنیادی به کاربرد در صحنه عمل تبدیل شده است و به همین دلیل یکی از اولویت‌های ما در فرهنگستان علوم توجه به علوم پایه است. اکنون مرزهای بین علوم برداشته شده و ما باید به علوم بین رشته‌ای توجه کنیم.

دکتر مخبر دزفولی افزود: اگر موفق شویم رویان را تکثیر و شبکه‌ای کنیم باید مرز بین علوم را برداریم و علوم بین رشته‌ای داشته باشیم. باید رویان، جهاد دانشگاهی و علوم بین رشته‌ای را تقویت کنیم؛ علوم باید گره گشای مشکلات باشد.

وی در پایان گفت: اکنون محققان ما با تجهیزات فرسوده کار می‌کنند که بخشی از این مشکل به دلیل تحریم‌ها است. رویان، دانشمندان و دانشگاه‌ها را نباید تحریم کرد اما این کار را می‌کنند.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست