سه‌شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - 23:48:25

به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی

ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی برگزار شد
ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی برگزار شد

ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با پذیرش ۱۹۸ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ۳۰ مرداد در ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین استان اردبیل یکی از دانشگاه‌های پیشرو در عرصه علمی است، گفت: این دانشگاه دارای ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین المللی، ۴۲۰ عضو هیات‌علمی، ۴۰۰ کارمند، ۱۶۲ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۵ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۶۸ رشته در مقطع دکتری است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را داراست، افزود: همچنین در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را دارا است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه پتانسیل بسیار خوبی در حوزه فناوری دارد، تصریح کرد: این دانشگاه همچنین همه تلاش خود را در راستای تحقق جهاد علمی مدنظر مقام معظم رهبری به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه گل و گیاهان زینتی در همه دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته و صنعتی پویا و توانمند است، گفت: تراز تجاری این محصول سالانه در همه دنیا ۱۱۰ میلیارد دلار بوده که کشور ما از این میزان ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار نقش دارد.

دبیر علمی اول ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید گل و گیاه زینتی رتبه ۱۷ دنیا ولی از لحاظ فروش و صادرات در جایگاه ۱۰۷ دنیا قرار دارد، افزود: توسعه صنعت تجاری گل و گیاه در ایران باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه ایران یکی از مناطق خوب در خصوص شرایط آب و هوایی در ایران است.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی در ایران جا نیفتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر جامعه به صورت نامناسب به سمت مصرف‌گرایی می‌رود و متاسفانه به جای استفاده از گل و گیاه زینتی که می‌تواند روح و روان انسان را تلطیف کند، از گل مصنوعی استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ابتدا باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم به سمت استفاده از گل و گیاه زینتی بروند، افزود: از نظر علمی نیز ثابت شده که وجود گل و گیاه نزد بیماران در بهبودی آنها موثر است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات حوزه گل و گیاهان زینتی محدود به موضوع فرهنگ نیست، ادامه داد: وقتی سیستم حمل و نقل و انبار مناسب در فرودگاه‌های ما وجود ندارد، صادرات این محصول تجاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

دبیر علمی اول ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه سیستم صادراتی کشور نیز به نحوی است که تولیدکننده ریسک و رغبت نمی‌کند به این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: همچنین گل‌های تولیدی نیز باید کیفیت لازم را جهت رقابت در بازار جهانی داشته باشند.

دکتر محمدرضا شفیعی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و رئیس ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه گل و گیاهان زینتی پتانسیل بالایی برای ارزآوری و ایجاد اشتغال دارد، گفت: این ظرفیت می‌تواند یکی از زیربخش‌های مهم برای اقتصادی‌کردن کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی سال ۱۴۰۱، میزان تولید گل و گیاه زینتی در کشور بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۴ هزار و ۶۰۰ همکار در فضای باز و ۳ و ۳۰۰ هکتار در فضای گلخانه‌ای تولید می‌شود، افزود: در این فضا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل شاخه‌ای، ۵۵۰ میلیون گل گلدانی، ۴۵۰ میلیون درخت و درخچه زینتی و ۳۳۰ میلیون گل فصلی نشایی تولید می‌شود.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران با بیان اینکه استان تهران با یک هزار و ۷۲۰ هکتار، استان مازندران با یک هزار و ۴۷۰ هکتار، استان مرکزی با یک هزار و ۱۵۰ هکتار و استان گیلان با ۹۴۱ هکتار به ترتیب چهار استان بالاترین تولید گل و گیاه زینتی در کشور هستند، ادامه داد: با این آمارها مشاهده می‌شود که بیش از ۶۰ درصد تولید گل و گیاه زینتی کشور در این چهار استان تولید می‌شوند.

رئیس ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه صنعت گل و گیاه با بهره‌وری و ارزش‌افزوده بالا همراه است، تصریح کرد: در این خصوص باید توجه جدی به علم و دانش و بحث نرم‌افزاری شود و این مهم نیازمند حمایت دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود موسسه تحقیقات باغبانی کشور و وزارت جهاد کشاورزی از تنها پژوهشکده گل و گیاه کشور حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

دکتر پژمان آزادی دبیر علمی دوم ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه برگزاری این کنگره برای توسعه پایدار در زنجیره ارزش یکی از مسیرهایی است که زیرساخت‌های اولیه را برای همکاری و تبادل دانش میان محققان، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران فراهم خواهد کرد، گفت: همچنین امکان شکل‌گیری مشارکت‌های بین‌رشته‌ای را فراهم می‌کند که می‌تواند منجر به نوآوری شود.

وی با بیان اینکه هم‌افزایی و بهره‌مندی از تجارب ارزشمند اساتید، کارشناسان و تولیدکنندگان از اهداف این کنگره است، ابرازامیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد برگزاری این کنگره با مدیریت بخش خصوصی باشیم.

دبیر علمی دوم ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با اشاره به پتانسیل بالای گل و گیاهان زینتی، ادامه داد: با وجود پتانسیل عظیم نیروی انسانی و آب و هوای مناسب کشور، متاسفانه وضعیت خوبی در حوزه گل و گیاه زینتی نداریم.

وی با بیان اینکه از فقدان شبکه‌سازی و عدم عضویت در معاهدات بین المللی در این حوزه رنج می‌بریم، ادامه داد: بر همین اساس به دلیل تحریم‌ها در حوزه صادرات شاهد مشکلاتی هستیم.

دبیر علمی دوم ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: ۲۰۷ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از بررسی هیات داوران ۱۹۸ مقاله(۳۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۶۳ مقاله به صورت پوستر) مورد پذیرش قرار گرفت.

دکتر یونس پوربیرامی دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه این کنگره به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، گفت: در برگزاری این کنگره بخش‌های مختلف دانشگاه و شهرداری و محیط زیست همکاری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با توجه به تنوع آب و هوایی، تنوع گونه‌های گیاهی آن بالاست، افزود: متاسفانه علی‌رغم پتانسیل بالای آب و هوایی و نزدیکی به مرز، در حوزه فضای سبز و گیاهان زینتی کمبودهایی داریم.

دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی با اشاره به محدود بودن تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در این استان، ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد گل و گیاه زینتی مورد نیاز استان از تهران می‌آید و با توجه به معیوب بودن زنجیره در استان، بیشتر گل‌ها و گونه‌های گیاهی به صورت ضایعات از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه امید می‌رود با حمایت مسئولان دولتی این صنعت پرسود را در استان نهادینه کرده و از ظرفیت استان در این حوزه استفاده کنیم، تصریح کرد: زنجیره صنعت گل و گیاه از تولید تا مصرف مثل حلقه به هم وصل هستند و هر جایی نقصی باشد، دچار مشکل خواهیم شد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: با راهکارهای ارائه‌شده در این کنگره بتوانیم افق روشنی پیش روی این صنعت داشته باشیم و به جایگاه اصلی خود برسیم.

گفتنی است برگزاری کارگاه‌های تخصصی و ارائه مقالات از دیگر بخش‌های این کنگره بود.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست