در دانشگاه تبریز صورت گرفت

برگزاری نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی
برگزاری نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی

نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور مداحان و شعرای کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و گرجستان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و تقدیر و تشکر از عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: تاریخ اسلام در همه دوره‌ها پر از حماسه و مبارزه با جهل، ظلم و بی عدالتی بوده است و حادثه عاشورا هم با هیچ حماسه و رویدادی قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه با اشاره به حماسه و تراژدی واقعه عاشورا افزود: واقعه عاشورا اوج حماسه و تراژدی وفاداری، عشق به خدا و مبارزه با ظلم و ستم، بی عدالتی و احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است و از این رو این حماسه را نمی توان در هیچ رویدادی مشاهده نمود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با طرح این پرسش که امروز رویکرد ما نسبت به واقعه عاشورا چیست؟، خاطر نشان کرد: زنده نگه داشتن واقع عاشورا فقط اشک ریختن، گریه و زاری و عزاداری در ایام محرم و صفر نیست، بلکه باید روح و فلسفه قیام عاشورا را تبیین بکنیم.

دکتر نصراله‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه حادثه عاشورا تلخ‌ترین، سوزناک‌ترین و غم انگیزترین واقعه تاریخ است، اظهار داشت: بقاء و جاودانگی واقعه عاشورا هم به خاطر اخلاص، از خود گذشتگی و رسیدن برای خدا بوده است.

وی افزود: امروز ملت فلسطین و مردم غزه هم با پیروی از مکتب سید الشهداء و قیام واقعه عاشور با ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی، جان فشانی می‌کنند و نابودی اسرائیل قطعی است و به زودی این رژیم کودک کش و جنایتکار به زباله دان تاریخ خواهد رفت.

مهمترین دستاورد این کنگره تبیین قیام امام حسین (ع) و مکتب عاشورا در کشورهای همسایه است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی نیز در این کنگره ضمن ادای احترام به مقام والای شهدا و در ادامه با قدردانی از عوامل، برگزارکنندگان و حامیان این کنگره گفت: مهمترین دستاورد این کنگره تبیین قیام امام حسین (ع) و مکتب عاشورا در کشورهای همسایه است و با تدابیر و حمایت بیشتر از این کنگره، در سال‌های دیگر با حضور تعدادی زیادی از اندیشمندان، شاعران و مداحان خارجی برگزار شود.

وی افزود: با حضور اندیشمندان، شاعران و مداحان دیگر کشورها در این کنگره و با گفت و گو، طرح و تبیین مکتب و قیام عاشورا می‌توان فلسفه و فرهنگ عاشورا را در جهان توسعه و گسترش داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در ادامه افزود: مهمترین درس و راهبرد قیام امام حسین (ع)، خون همیشه بر شمشیر غلبه دارد و پیروز است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امام خمینی (ره) با تاسی و تبعیت از نهضت عاشورا، فرهنگ عاشورا، پیام آزادگی، حق خواهی و ایستادگی در برابر مستکبران را احیاء و به دیگر جوامع گسترش داد، خاطر نشان کرد: امروز در دنیا اتفاق جدیدی در حال شکل گیری است و آن هم ظهور انسان‌های عاشورایی است.

حجت الاسلام والمسلمین انوری، اظهار داشت: امروز در مسئله جنگ علیه مردم غزه انسان‌های آزاده از کشورهای اروپایی، شهرهای آمریکا و دیگر کشورهای جهان که مسلمان هم نیستند با پیروی از فرهنگ عاشورا، فریاد مقاومت و مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم سر می‌دهند.

حضور اندیشمندان کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و گرجستان در این کنگره

دکتر احمد فرشبافیان، دبیر کنگره و رئیس موسسه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه هم در این مراسم با ارایه گزارشی از روند برگزاری این کنگره در طول 10 سال اخیر گفت: در طول دهه اخیر این کنگره به طور منظم با حضور اندیشمندان، مداحان و شعرای کشورهای همسایه برگزار و فقط یک سال به خاطر شیوع همه گیری کرونا برگزار نشده است.

وی افزود: با اعلام فراخوان نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی حدود 38 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از این تعداد 12 اثر از کشورهای همسایه (ترکیه، آذربایجان، عراق و گرجستان) و 7 اثر از کشورمان انتخاب شده که در این مراسم از نفرات و آثار برتر این کنگره تجلیل بعمل می‌آید.

به گفته وی، امسال نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول آن امروز در این دانشگاه و بخش دیگر آن به مدت یک هفته و با حضور افراد برگزیده خارجی و داخلی در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

تجلیل از نفرات برگزیده و تجلیل از حاج صادق کمالی، پیرغلام آستان حسینی و رزمنده پیشکسوت لشگر عاشورا و حاج امیرحسین کبیرخو، مداح ولایی و جوان فعال حوزه قفقاز از دیگر برنامه‌های این کنگره بود که در سالن باران ساختمان پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز برگزار شد.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست